Kaffe-snål!

Jag dricker kaffe. Gör alltid sex koppar varje morgon i min perculatorbryggare! Är jag hemma och inte jobbar så brukar jag göra sex koppar till framåt förmiddagen!

I varje kaffepaket(använder kok-kaffe)får jag ut ca 72 kaffemått. Om jag då häller i sju mått kaffe varje gång(vet inte riktigt varför jag har ett mer, tror mamma sagt att det blir godast så någon gång för hundra år sen!)får jag ut tio kannor kaffe på ett paket.

Jag kanske är dumsnål, onödig, överdriven men mitt sätt att spara på kaffe gör ingen direkt skillnad på smaken tycker jag.
Efter varje bryggning med nytt kaffe häller jag tillbaks det kaffet som blivit över genom ”filtret” och låter det rinna igenom, fyller på med vatten till mina sex koppar och därefter häller jag i ett nytt mått kaffe och så kör jag det på det ”gamla”.  Då får jag ut ungefär sjutton kannor! I det långa loppet blir det ju några kronor! Så gör jag varannan gång. För att hålla reda på vart jag är ställer jag kannan bredvid laddaren när jag ska fylla på ett mått och på andra sidan diskbänken när det dags för nytt!🙂

1,50 kr per kanna eller 2,50 kr! Blir ju många kronor om man dricker mycket kaffe som jag gör ibland!

Funderar på vad jag skulle kunna använda kaffesumpen till sen när jag har mitt egna på något vis, föruom att slänga på komposten. Kanske hittar något bra användningsområde för det längre fram, dammsugar ju nätet rätt så bra mellan varven!

Lämna en kommentar

Filed under Mat & dryck, Spartips!

Kommentera

