Vedspisen!

Detta är mitt hatälska-objekt helt klart.

Det är en Husqvarna nr 1927 tror jag den heter. Tycker det känns som ett årtal men det är de enda siffrorna jag kan hitta på den.
Tanten jag hyr av säger att den är eldningsduglig(men inte kakelugnen i det avstängda sovrummet tyvärr)och jag tog hit min moster för en snabb eldningskurs!

Det har varit lite si och så med eldningen. Ibland går det bra, ibland inte alls. Det har hänt att jag fått ta tången och bära ut vedbitar som brinner utav h*e och luktar apa. Allt stinker mer eller mindre och allt på väggarna är gult; skåpsluckor, papperslappar mm.

Ryker in som sjutton om det ens tar sig och jag justerar det där vredet längst ner och drar lite i luckorna uppepå murstocken.

Nu ser jag hur fin spisen var när jag flyttade in, det är den inte nu kan jag lova. Har runnit en massa svart kladd nerför eldningsluckan mest och det fick mig att börja tro att det är något knas där inne. Att det inte är veden det är fel på när det känns som om det varit besprutat av något som fick det brinna så in i bomben och ryka.

Jag hänger ju och lusläser det mesta på forumet på alternativ.nu och där insåg jag vikten av att rengöra spisen. Det hade jag ingen aning om att man var tvungen att göra. Så häromdagen krokade jag upp alla spisplattor och ut med dom i snön. Där började jag skrapa…och skrapa. Du söte tid så fulla med skit. Tjocka sotiga flagor och ”kladd” så jag fick bort mängder på alla fyra. (Dum som jag var gjorde jag det precis utanför dörren så nu drar hundarna in en massa svarta tassavtryck så jag får nog försöka skrapa bort det svarta snölagret idag när jag är ledig!)
Skrapade sedan alla ytor inne i spisen som jag kom åt och även det var endel vill jag lova. Den spisen kan inte varit använd på många många år.  Detta lilla hus används ju bara som sommaruthyrning i vanliga fall. Så det är nog den förra ägarens sot jag skrapat bort…

Det luktar inte lika illa nu och ryker inte in lika mycket men det är likförbaskat sjukt svårt att tända och få igång brasan. När det går så brukar det oftast ara att vedpinnen ligger och glöder, det brinner liksom inte. Jag kan ju inte använda spisen att laga mat på tex. Brukar ha en gryta med vatten på och några tegelstenar som jag ställer blöta vinterskor på och i bakugnarna har jag ved så det torkar fint.

Det jag ororar mig för nu är hur det ser ut i skorstenen.  Som spisen såg ut inuti finns det väl risk att skorstenen ser likadan ut. Men hur mycket?
Eftersom ägaren visste att den var eldningsbar tillskillnad mot kakelugnen så bör väl en sotare varit här och kollat? Och då samtidigt sotat? Har ingen bra kommunikation med husägaren tyvärr och har ingen lust att fråga om saken, funderar på om jag själv ska ringa en sotare och dubbelkolla allt. Undrar bara vad det kostar? Nåja, får se hur det blir med den saken. Har ju så himlans mycket att ta tag i i mitt liv som måste gå före. Fast att det börjar brinna i murstocken är ju ganska bra att minimera… Nåja, det är plusgrader så jag eldar(glöder)inte så mkt nu.

– Vid dålig syretillförsel bildas alltid mycket tjära som sätter sig i skorstenen och då kan det finnas risk för soteld.

     

  1. Hur ofta behöver man sota skorstenen?
    3-5 gånger per år om man har en gammal vedpanna utan ackumulatortank, 2-3 gånger per år om man har en miljögodkänd vedpanna med ackumulatortank. En gång om året om man eldar för uppvärmning i en kamin, braskamin, kakelugn eller dylikt. En gång vart fjärde år om kaminen, kakelugnen och så vidare endast används för trivseleldning. Den exakta fristen bestäms av kommunen, eftersom klimatförhållandena på orten spelar roll för längden på eldningssäsongen.
  2.  

Hua… Låter lite otäckt. Nog bäst att ta tag i det här.😦 Läst och hämtat från Vi i Villa.

Fler Tips från Vi i Villa bla!

1 kommentar

Filed under Uppvärmning!, Vedspis

One response to “Vedspisen!

  1. Jag har precis installerat en likadan spis som du har eftersom jag bara har goda erfarenheter från likadana spisar i andra hus. För det första se till att du har en sotad skorsten och sotad spis. när du tänder skall spjället i spisen som du reglerar uppe på spisen med en liten spak stå i startläge och du kan ha den nedre luckan (där asklådan står) öppen. när det brinner stänger du luckan men låter det spjället stå i öppet läge. När det brinner bra och du har fått upp värmen kan du justera både in och utluft med de båda spjällen på spisen. Efter 10min ska du kunna koka upp en kanna vatten och efter en halvtimma grädda bröd.

Kommentera

