Frågor och svar om friggebodar

Hämtat från Boverket om friggebodar:

Jag har en friggebod på 10 kvm, får jag bygga en till på 5 kvm?
Ja, det får du.


Får jag sätta upp en friggebod på en obebyggd tomt?
Nej. Friggebod (komplementbyggnad) är ett komplement till en- eller tvåbostadshus. Det måste finnas ett bostadshus på tomten när du börjar bygga friggeboden.


Får jag sätt upp en friggebod vid ett flerbostadshus?
Nej. Friggebod är ett komplement till en- eller tvåbostadshus, inte till flerbostadshus.


Får jag installera en braskamin i min friggebod?
I lagen och förarbetena står inget om braskamin. Bygganmälan krävs för att installera eldstad eller rökkanaler. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun.


Hur beräknas taknockshöjden?
Den räknas från markens medelnivå invid byggnaden till taknocken (högsta punkten på taket).


Får en friggebod se ut hur som helst?
Nej. Den ska ha färg och form som gör att den passar in i omgivningen.


Kan jag placera en friggebod var jag vill på tomten?
Den ska passa in i omgivningen. Om du placerar boden närmare gränsen än 4,5 meter krävs berörda grannars medgivande. Enligt förarbetena till lagen krävs bygglov om boden placeras närmare gata, väg eller park än 4,5 meter.


Får jag bygga ihop en friggebod med mitt bostadshus?
Nej. Friggeboden ska vara fristående.


Kan jag placera min friggebod hur långt från huvudbyggnaden som helst?
Nej. Den ska placeras i omedelbar närhet av bostadshuset.


Får jag bygga en friggebod nära stranden?
Strandskyddsdispens enligt miljöbalken krävs normalt om man bygger inom 100 meter från hav, sjö och vattendrag. Kontakta länsstyrelsen i ditt län.


Finns det några andra regler än bygglov som gäller för friggebodar?
Du kan behöva strandskyddsdispens enligt miljöbalken. Kontakta länsstyrelsen i ditt län om du vill bygga nära vatten. Om du installerar eldstad, rökkanaler eller anordningar för vattenförsörjning eller avlopp krävs bygganmälan. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun.


Finns det några brandregler för friggebodar?
Ja. Om friggeboden är större än 10 m² och placeras närmare huvudbyggnaden än 4,0 meter finns regler som syftar till att förhindra brandspridning mellan byggnader. Se Boverkets byggregler, BBR, avsnitt 5:721. Länk till BBR 5.


Vad får jag använda friggeboden till?
Friggeboden är ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus. Den kan användas till exempel som uthus, garage, förråd, trädgårdsväxthus, gäststuga, bastu och båthus.


Får jag ha källare under min friggebod?
I lagen och förarbetena står inget om källare. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun.

Lämna en kommentar

Filed under Regler/Fakta

Kommentera

