Drömmen…da’mål…

När jag bestämt mig för hur jag vill forma mitt liv och vad jag vill ha i det och inte, vart jag vill landa och leva…

…så tror jag att min dröm är…

Till att börja med ett par hektar mark för betande hästar. Ingen odling utan köpa in hösilage till vintern. På den biten mark skulle jag vilja att det stod en lada, ladugård…någon form av byggnad som kan rymma vindskydd och förvaring av kanske hö, spån, hästsakerna, trädgårdsredskap, ved…ja sånt.

En liten dröm jag när är att göra som mormor gjorde när hon var runt 40-50 år; köpa en avstyckad liten ladugård från en öländsk kringbyggd gård som är rätt så vanligt fast jag kommer inte ihåg i vad det heter. Hur eller hur så satte husägaren upp ett högt plank tvärsöver trädgården och mormor fick då en innergård av höga murar och väggar från lador på utsidan. Den ladugården byggde hon om så gott som helt själv till ett mysigt hus.

Så tänk om man hittade den där marken där det står en ladugård som liksom följer med köpet så att säga för nån kanske inte orkar riva eller kanske för någon att bygga nytt bostadshus bredvid? Som är i såpass bra skick att man skulle kunna inreda den till bostad. Om det är lagligt, att ha kvar hälften till hästarna/förråd.

Att antingen alltid eller under tiden bo i den där vagnen jag skulle vilja.  Skulle det vara så att det bara blir en vagn på marken jag önskar så blir den upp-pallad, vägg i vägg bygga ett vindskydd bakåt inkl förråd(mkt litet) och framtill en altan. Så det är vindskydd, bo-vagn och altan.
På något sätt bygga vindskyddet portabelt för jag vet inte riktigt hur det är med bygglov odyl för sådana byggnader, har inte kollat upp regler för det, bara tiden när man måste ha det. För måste man flytta vagnen efter fem år så kan det ju vara bra att man kan få ihop det igen!
Att ha en altan-vagn.  En vagn att bara blåsa ut ”fram-väggarna” och sätta in stora fönster och få dels en farstu, uteplats och möjlighet att odla bakom glas som växthus.

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska börja.

Jag har inga pengar att köpa mark för. Hittar jag något att arrendera är det ju inte säkert jag kan få bo där. Det har ju skitit sig lite i och med att jag behöver el för man inte kan klara sig på sol-energi. Vore ju bra med vatten också.

Därför hade ju en bit mark med gamla byggnader på varit perfekt, där det kan ha funnits indragen el i lada och brunn.

Jag har så många ideer och tankar, fattar bara inte hur jag ska genomföra det.

Jag känner mig dock ganska så övertygad och motiverad i min tanke att inte stanna kvar i det här landskapet. Det blev ju så in i h*e fel och jag mår riktigt riktigt dåligt av detta. Men allt handlar ju bara om ekonomi, jag är ju låst här tack vare det. Så jobbet då…jag behöver det ju och jag lär ju inte hitta något annat. Drar jag här i från kommer ju säkert AF stryka mig ur systemet och då har jag ju noll inkomst mer än barnbidraget. Det blir man inte så rik på direkt.

*suck*

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Drömmen, Personligt, Planer

Kommentera

