Kryddor för livet!

Bild från/länkad till SvD.

En intressant artikel från SvD hittade jag. Jag är ganska feg med kryddor, jag gör som i artikeln och saltar och pepprar lite. Varför? Vet inte. Jag är inte så mkt för att testa nya smaker eller experimentera i köket. Jag kör rakt av år ut och år in med samma mat. Kommer det in något nytt så har jag oftast kanske nästan känt mig tvingad att smaka något hos någon eller så och funnit att det är gott! Då har det receptet kanske smugit sig in, oftast modifierat då jag som sagt inte äter allt…🙂
Eller så läser jag kanske en sådan här artikel och blir påverkad och vågar prova! Får se vad det blir av det!

För att komma ihåg vad jag tänker så lånar jag lite av det jag tyckte var intressenat, den fulla artikeln hittar du här!


Många strör salt och peppar över maten av bara farten och har inte en tanke på att piffa upp den med oregano, gurkmeja, koriander eller chilipeppar. Men studier visar att det lönar sig att bli kryddsmart och flexa mellan olika smakförstärkare.
Gurkmeja kan ha en antiinflammatorisk effekt och skyddar mot tarmsjukdomar som ulcerös kolit.

  • Även pizzaklassikern oregano som visat sig innehålla mest antioxidanter av alla kryddor per 100 gram. Den sätter smak på tomatsåsen och passar till många pastarätter. Rosmarin är också gott, gärna tillsammans med lammkotletter eller potatis. Ju fräschare kryddor – såväl färska som torkade – desto mer näringsämnen.
  • Choklad livas upp med eldig chilipeppar och koriander, mynta och citronmeliss trivs i fruktsallader.
  • Dill stimulerar ett ämne i levern som har en renande effekt på kroppen. Persilja i grytor och sallader ökar också matens hälsofaktor.
  • Persilja innehåller en rad nyttigheter som C-vitamin, järn, folat och betakaroten. Man tror också att den stärker immunförsvaret och förbättrar förbränningen av kolhydrater.

Nya kosttillskott lanseras i takt med att forskningen visar att kryddor gör kroppen och hälsan en tjänst. Men inget piller kan mäta sig med den perfekta cocktail av hälsofrämjande ämnen som finns i olika kryddor, betonar Helena Nyblom.

Kryddnyckel till hälsa

Persilja Innehåller en typ av oljor som i djurstudier visat sig motverka att cancerframkallande ämnen bildas vid stekning. Passar därför till stekt kött eller fisk.
Gurkmeja Innehåller kurkumin som tros kunna motverka Alzheimers sjukdom.
Rosmarin Stärker immunförsvaret och ökar blodcirkulationen.
Kanel Ger ett jämnare och mer stabilt blodsocker.
Salvia En studie visar att studenter som fick salviaextrakt i kapselform presterade bättre på minnestester och blev på bättre humör.
Cayennepeppar Innehåller ämnet kapsaicin som anses ha en antiinflammatorisk effekt.
Ingefära Hjälper till vid matsmältningen.

Lämna en kommentar

Filed under Kryddor, Odla

Kommentera

