Det enkla livet som klimatsmart…

Klimatvardag, ett projekt som går ut på att lära sig mer om att hushålla med resurser i vardagen.

Hon lever mest klimatsnålt i Skåne

Klimatsmart; vilket projekt. Måste leta upp mer om det för det är ju något sådant jag är ute efter att låta mitt liv kretsa runt. Ju. Mycket stannar ju på el som jag tuggat lite om tidigare; det där att leva utan kylskåp och frys…det måste ju vara helt omöjligt!!! Om jag tittar i kylen just nu så är den oftast ganska så tom; inte så mkt annat än smör, marmelad, ketchup, mjölk och saft. Myhcket mer har jag inte behov av. Däremot brukar frysen vara full och det är något jag önskar jag hade större. För jag vill plocka mycket bär, odla sådant jag äter(inte så mkt iofs men vill lära mig!)köpa storpack billigt, baka och laga en massa mat. Senaste åren med litet frysskåp går resterna oftast till hundarna eftersom jag inte får plats med matlådor.

Några artiklar jag fick upp när jag sökte på Klimatsmart på Skånska Dagbladet(måste försöka se om jag hittar någon hemsida för detta):

1. Förra veckan utnämndes Sjöbo till Skånes sämsta miljökommun. Men familjen Holm hjälper till att bevisa motsatsen.
Alla glödlampor är utbytta mot lågenergilampor, och de tänker på att inte slänga mat i onödan. Det handlar även om åtgärder som att använda vatten från potatisskalning till att vattna växter och låta värmen från ugnen gå ut i huset när det är kallt.

2. Under parollen ”Ingen kan göra allt – men alla kan göra något!”, kommer cirka 200 hushåll i Skåne att under ett års tid få information, konkreta tips och stöd för att göra de förändringar som passar just dem mot en klimatsmartare vardag.

3. Det handlar i slutändan om att minska utsläppen. Det kan handla om att köra mindre, tänka på att handla mer Kravodlat och kanske se över sin uppvärmning av sitt hus, säger Lotta Lundberg.

4. Ronny tror att många väljer bort det ekologiska alternativet för att det ofta kostar lite mer.
–Vi slänger runt 25 procent av det kött som vi köper. Jag försöker i stället ta tillvara på allt och även om det är lite dyrare att köpa in så tror jag att det lönar sig
.

5. Totalt fem åtgärder ska genomföras i hemmet och såhär i ett första skede är det tänkt att se över alla elektriska apparater som finns i huset, kanske köpa en en mer miljövänlig bil, tillämpa eco-driving och se över så att fönsterna inte släpper ut värme i onödan.

6. Anders Nylander som fungerar som projektledare för gruppen är hoppfull.Det går att göra mycket inom de ramar som vi har.
Som exempel tar han att varje människa under sin livstid förbrukar 70 ton mat. Av den här maten kastar vi ungefär en tredjedel
.

Klimatsmart.se hittade jag, det får bli en sajt att gå igenom och se om det är vad det rör sig om!

Klimatvardag; ännu en sajt som rör inlägget. Hoppas det finns mkt att läsa och ta till sig där!

Lämna en kommentar

Under Allmänt, Drömmen, Personligt, Planer, Regler/Fakta, Spartips!, Uppvärmning!

Lämna en kommentar