Sweet lord…

Tankarna har ju legat och grott ett tag på att sluta äta något som innehåller socker eller omvandlas till socker av kroppen när man intagit något man tror är sockerfritt!!! MEN!!!!!! Hur ska jag kunna avstå från blåbärspaj? Bullar? Pasta? Mackor? GODIS??? Va??? Det går ju bara inte.
Någonstans(ska leta upp fler länkar jag läst ett tag på)läste jag vad man ”kan” äta och eh…jag skulle ju faktiskt svälta ihäl rätt fort. För att bara leva på bacon, äggvita(hatar äggula!), kyckling och makrill på burk går ju inte…
Men seriöst…när man läser på om sockrets negativa effekter inser man ju faktiskt att det är verkligen inte bra för en.  Att man faktiskt skulle må jättebra utan. Men…hur kul blir livet då?!  ”Hej hej, jaså ni ska ha kalas, bjuda på tårta och läsk. Jo jag kommer, är det ok om jag tar med mig ett kokt ägg och en burk makrill?
Men om man bara provar…tar en månad *stirrar förskräckt* och ser om man märker någon skillnad kroppsligt och psykiskt? En månad är lång tid om man älskar att baka, köpa lösgodis och frossa på pasta och ketchup.

Kan ju inte påstå att jag är sockerberoende men hur gott är det inte med en chokladkaka och nog kan man bara känna att jag mååååste ha chooooklaaad men jag åker ju inte till Rasta som är nattöppet för det… Är jag sockerberoende bara för jag som igår kände att det skulle vara jääättegott med bullar(fulla av socker och vaniljsocker…😉 )och att det var länge sen jag bakade. Ja bakade bullar iaf! Jag gör det ju för jag tycker det är som terapi när huvudet kokar, eller har tråkigt, eller bara vill baka. Eller är sugen… Men ofta är jag nöjd med att bara baka och så äter jag inget av det.

Ja det är ju lite att fundera över och så mycket tid jag skulle få över om jag inte var och handlade i tid och otid(makrill går ju att bunkra på ÖB ;))och midjemåttet kanske skulle dra ihop sig utan sockerkalorier.

Tror jag funderar lite till på detta och hur hård man ska vara. På endel ställen läser jag att fullkornsprodukter också går bort men tex på AB ”får” man äta det.

Negativ effekt på tankeförmågan
Kroppens svar är obarmhärtigt. För att klara sockerchocken frigörs extra mycket insulin som sänker blodsockerhalten och gör oss extra trötta och extra sötsugna. ”Jag är så trött, jag orkar inte göra klart det här om jag inte får något i mig”, tänker många och gräver desperat fram barnens överblivna lördagsgodis.

Sockermissbruk är lika svårt att hantera som vilket drogmissbruk som helst. Försök på Lunds universitet visar att hjärnan rent neurokemiskt utvecklar tolerans mot sockret och därför ständigt behöver öka dosen för att känna tillfredsställelse. Låter man bli kommer abstinensen krypande.
– Det är fruktansvärt. Kroppen bara skakar. Det går inte att föreställa sig om man inte varit med om det, berättar Anne-Lie R. Aftonbladet(tror det är en plusartikel)

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Personligt

Kommentera

