Pallkragelandet – från kaos till organiserade pallkragar med odling i!

Har verkligen slitit med denna biten av baksidan.

I april såg det ut så här. Längs med husets hörn går det en mur på ca 70-80 cm höjd hela vägen över till gränsen mot hästhagen.  (Som jag tidigare nämt ligger närmare en meter högre upp. Har trott att muren som ”håller upp” min trädgård var av nyare  variant med betongblock men såg igår att den är uppmurad av vanliga stora stenar. Så då är det ju svårt att veta hur gammalt alla dessa etager är.)
Nåja. På den här sidan(i april-rutebilden)är muren bara ca 20 cm hög. Jag trodde aldrig jag skulle få ordning på detta!!

Det var så täckt med murgröna att man hade ju ingen aning om vad som fanns under. Man hittade en brunn med en gammal pump om man slet lite i murgrönan men så mycket mer gick inte att lista ut.  Det växte några ynkliga påskliljor(inte dubbla)och jag kunde se några liljor.

I maj började jag… Som jag har slitit och dragit och grävt.  Murgrönor är j*igt långa. Lika långa under jord. Det tog aldrig slut och jag slet som ett djur.  Tillslut var det borta(ovan jord iaf!)och jag flyttade på påskliljorna, liljorna och små plantor av vallmo som jag hittade.
Flyttade bort badkaret och där  fann jag ett bestånd av Stormhatt(jag troooor det är det iaf, ser ut som mina egna tidigare plantor men har ett ogräs längre bort som också påminner om Stormhatt så jag vet itne säkert…det visar väl sig om jag sparat på ogräs eller inte!🙂 )och en massa rötter av en hemsk gul blomma som jag inte kommer ihåg vad den heter. Gull-nånting. Eller nåt liknande. Sprder sig sjukt mkt med rötter iaf och tar över överallt.  Nåja.

Knöt ihop en komposthage som jag fyllde snabbt *såklart* och fick påbörja att bara slänga bredvid. Tillsvidare. Bredvid den hade jag hittat en buske som jag upptäckte det fanns lite liv i. Nu är den grön och glad och kommer nog återhämta sig! Någon slags spirea är det tror jag.
Efter att ha grävt, luckrat, sparat, silat jorden längs med den kanten började jag flytta brädhögen(som ingen visste skicket på eller vad det var för något!)och endel där under går nog att använda till div små projekt!  En rejäl hög med staket-spjälor plockade jag ut och som säkert syns på någon bild att det ligger på muren(alla dessa murar!!!)till källardörren.

Tillskillnad från övriga trädgården(som jag varit och grävt i)så är det jättefin jord här. Så jag har ju försökt spara så mkt av det jag kunnat för att använda lite här och där.  Men det är ju en hel del sten även här och som sagt, en jäkla massa rötter som jag dra flera meter av eller sila bort i ramen med fint nät.

Nu i juni än så länge har jag kommit så här långt! Tre pallkragar målade i Falu rödfärg som förra ägaren köpt flera hinkar av som stugan är tänkts att målas i. En lång bred tjock planka har jag som avskiljning och innanför återanvänder jag en stor del av alla kilo sten jag siktat ut. Hittade tegelstenar överallt i trädgården som räckte runt några pallkragekanter iaf! Så hämtat fin sand på en av ridstigarna i skogen som jag också såklart silat!😛

I skottkärran(med punka) hamnar alla rester(förutom det mesta av växtligheter jag slänger bort)och överlag är det mindre sten och miljoner körsbärskärnor. Det hänger ju ett par tre körsbärsträd över det här och jag har försökt så långt jag når kapa grenar som hänger över men träden skulle behöva försvinna helt helst men såklart är det el-ledningar dumt i vägen så vi får se hur det blir. Nu har jag en lång såg på pinne som jag tänkte försöka nå högre upp med.

(Igår påbörjade ett projekt att gräva ut för en grill och där tänkte jag ösa i ett lager av skottkärreinnehållet.)

Det finns ju galet mycket Vallört här och jag har försökt med att gräva ut och placera längs med brädhögen. Dom slokar lite men återhämtar sig och blir säkert en fin ”mur” mot brädhögen nästa år! Vill ju gärna spara ett bestånd eller två och det lyser ju så fint blått. Framför Vallörtsstaketet tänkte jag sätta potatis om jag får tummen ur. Mellan det och den stora brunnen. Men ska försöka få bort pumpen och se om det går att öppna upp locket lite enkelt så jag kan använda det vattnet. Om det nu finns så det går att hinka upp. Skulle jättegärna velat ha en sådan där gammal fin gårdspump där!

Efter fasaden är bytt skulle jag vilja fundera på att bygga växthus i någon form på muren. Nu har jag satt några kompostgaller bakom allt, vill ha någon form av vägg ju. Även vid fram-brädan skulle jag vilja ha något. Ser så…lamt ut annars. Och det springer hundar förbi och framöver skulle väl katterna knalla omkring där.

I ena lådan sår jag endel blommor under glas. Längs med huskanten är det en påse blandat från min stora frösamling som mössen gnagt lite på så allt blivit blandat! Allt från morötter till ringblommor! Får se vad det blir av det sen! *s*
I den andra finns det en melon!, lite tomater, prydnadskål, sallad, goja-bär(som inte är glada alls). I den tredje finns det bla gräslök, 2 oregano, potatis, persilja, basilika, vitlök. Allt i liten skala bara för att det är kul att odla, inte för att lagra upp rejält!
Längs med kanterna står det chili, physalis och tomat i kruka. Prästkragar, pioner, blåklint mm. En rysk dragon har jag fått också som jag tryckt ner i ena kanten.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Drömmen, Kryddor, Morötter, Odla, Potatis, Tomater, Trädgård, Uppe - trädgård, Vitlök

Kommentera

