Samlar in och torkar Groblad

Ja det har jag gjort efter jag upptäckt att jag har mängder av sådant här och var i trädgården! Hoppas det ska gå bra för det är ju så fuktigt eftersom det regnar hela tiden.:/

Har lagt ut dom sönderklippta på tidningar och vänder varje dag.
Dom ligger ju ute i boden med öppen dörr(ja det finns ju ingen dörr ens förvisso…)men jag kanske får lov att bära in det i huset i stället, borde vara mindre fuktigt där inne.

.

Varför gör jag detta då?? Jo för jag var inne på en sajt som sålde kanintillbehör och där kunde man köpa allt möjligt torkat i små förpackningar! Bland annat just Groblad men även äppelkvistar, maskrosor, blåbärsris. Så här ska klippas och torkas och förvaras inför höst och vinter säsong för kaninen! Jag har samlat ihop och torkat en massa nässlor redan jag ska antingen testa om kaninen vill ha eller så sparar jag det till mina eventuella höns!

Wikipedia: Groblad eller gårdsgroblad (Plantago major) är en art i familjen grobladssläktet och ett vanligt ogräs i hela Sverige, på vägkanter och gångstigar.
Groblad har äggrunda blad, tydligt skaftade och långa, smala, bruna ax med gulbruna blommor.
Som föda kan man repa av de ännu gröna blommorna eller fröna och äta direkt, eller koka en gröt av dem. Av bladen kan man tillreda en rabarbersmakande dryck.

Skogsskafferiet: Bladen kan användas färska och torkade till ett örtte som är bra vid rethosta och luftvägsproblem. Groblad kan också ingå i grytor och annan matlagning tillsammans med andra bladväxter. Groblad har en starkt sårläkande effekt och är bra mot skrubbsår, svårläkta sår och för att få ut stickor.

Hemsida: Torkade blad som används till te, lindrar vid förkylning och rethosta. En msk.till en kopp vatten får dra 5 min.
Sårläkning: Lägg väl sköljda blad direkt på såret. Kan täckas med gasväv eftersom bladen ska ligga kvar 6-8 timmar för att ha någon effekt.
Psoriasis: Gör ett avkok av groblad och badda huden med det 3-4 gånger per dag.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Blandat, Djuren, Kaniner, Naturen, Nässlor, Säsong, Sommar

Kommentera

