Zuccini-överraskning i rabatten!

Misslyckades med mina melon-odlingar i år men räddade en lång ranka med gula blommor som självsått sig i fel rabatt. Tyckte det så ut som en pumpa så det gjorde mig glad! Den klarade flytten till en pallkrage men det hände inte så mkt. Kollade till den några gånger men näe.
Så kom exet in häromdagen med frukt stor som en fotboll fast oval!!!! Ingen av oss hade sett den fast vi plockat både rädisor och morötter till kaninen därifrån!
Jag sköljde av den, delade och tog kort och la på Instagram för vad i heeeela världen var det för något?????
Förslagen var många men till sist kollade jag foton på zuccini’s och hittade sådana här jättestora och det är en sådan! Det visade sig också att exet kom på att han hade fått några stora förra året av en vän att prova på att grilla! Så på något sätt har det hamnat fröer i rabatten! *s*

Provade att steka den med salt och vitlökspulver men hade nog för tjocka skivor för det blev inte knaprigt som det stod i receptet! Jag provsmakade faktiskt! Kors i taket!!! Men yeack!!! Kanske med lite mer kryddor och mkt tunnare…kanske…🙂
Fast jag har sparat mängder av fröer för det var en kul frukt och till nästa år kan jag nog få dom klara tidigare och det går säkert att ge bort. Eller har jag äntligen skaffat höns som gillar sånt!

Zucchini fritti
2 st medelstora zucchini
2 st tunt skivade vitlöksklyftor
1 tsk salt
3 msk olivolja

Gör så här

1. Skölj zucchinin och skär i tunna skivor.
2. Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn zucchiniskivorna tillsammans med vitlök och salt i omgångar. Börja med hög värme, och sänk värmen när zucchinin fått fin färg. Fortsätt steka på låg värme tills skivorna är mjuka.
3. Servera (gärna till en god stek).

1 kommentar

Filed under Allmänt, Odla, Recept

One response to “Zuccini-överraskning i rabatten!

  1. Vilka goda recept du har! Har du hört om sajten Hittarecept.se?:)

    Om du är intresserad av att få mera trafik till din blogg så rekommenderar jag att du registrerar dig på Hittarecept.se! Just nu indexerar vi över 300 000 recept och via oss kan bloggarna på vår matbloggstoppen få t.o.m. 10 000+ besökare per vecka!
    Du registrerar dig enkelt här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

    Mvh
    Ann-Sofi

Kommentera

