Diskbänksskydd alt stänkskydd

Några kommentarer ur artikeln från ByggaHus.se  som jag hittade när jag sökte på diskbänksskydd alt stänkskydd. Det var intressant det att mindre kakelbitar är bäst för ett gammalt hus och särskilt mitt som lutar åt alla håll och är snett som f*n rent ut sagt. Men kakel blir det nog inte ändån…det känns så definitivt och jag vill nog på ett enkelt sätt(nåja, någorlunda enkelt iaf!)kunna byta.

Nackdelen med att använda hela skivor är att underlaget kräver förarbete, eftersom väggen inte får vara ojämn. Äldre fastigheter har en tendens att kunna ha väggar som lutar lite.
– Har man ett ojämnt underlag ska man ha mosaik eller små kakelplattor som kan följa väggen och göra att underlaget ser jämnare ut, säger Lisa Grape.

Träpanel används framförallt som stänkskydd i traditionella kök.
– Det fungerar bra, men är inte att rekommendera om man har öppen gaslåga på grund av brandrisken, säger Andrés Sigurdsson.
Något annat man ska tänka på är att trä är ett naturmaterial och att det suger åt sig fukt, vilket gör att det lättare uppstår fläckar. Samma sak gäller stenmaterial.

Det billigaste stänkskyddet man kan få är om man målar väggen med en blank våtrumsfärg.
– Färgen ska penselstrykas, det ger en speciell karaktär. En målad vägg är ett bra alternativ eftersom det är billigt, enkelt att göra själv och lätt att förbättra. Det är dessutom jättefint i hemmiljö. Det ska räcka som stänkskydd, men det beror väl lite på hur mycket man tror man slabbar, menar Lisa Grape.

ByggaHus.se

När jag nästan hade bestämt mig för att kolla upp träpanel i köket ramlade jag över Inredningsbloggen där stänkskyddet var magnetiskt och blev helt såld!

Alltså…det tål verkligen att tänkas på. Men även om dom gjorde ett billigare alternativ så är ju det hur dyrt som helst för min köksplånbok.😦

Hittade ett flertal bilder på träpanelskök och jag tror vit panel skulle passa i det gamla huset även om köksluckorna är Ikeas röda högblanka(även om några av panelköksluckorna var jättefina!) men det blir ju nog svårt att kombinera med vit plåt…:/ Känns som om att måla med rejäl vit lackfärg överallt och sedan ha plåt blir snyggare.
Dock behöver jag nog inte bestämma mig i rappet eftersom köket ligger i platta kartonger ännu… Eftersom det inte finns något golv inköpt än!

 

(Psst….jo, ena magnetiska köksbilden är ett leksakskök! Men fasen så snyggt det var!😀 Det var ju det som jag såg först och tyckte var så smart och då såg jag inte att det var  en leksaksspis från Brio! Haha!!!)

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Köket, Komma ihåg!!, LillaBoet, Planer

Kommentera

