Skolproblem…

Det här inlägget blir kanske lite förvirrande för jag kopierar Facebookstatusar och kommentarer men känner att jag vill spara på det så jag kommer ihåg det så jag får väl trixa lite så det blir läsbart.

121211
Undra va som händer nu? Det MÅSTE hända något iaf. För nu håller jag N hemma från skolan tills dom gör något åt dom 2 ”besvärliga” eleverna i klassen. Händelser hela hösten kulminerade att hon gick hem både ledsen och rädd från pulkabacken igår em. Fan ta läraren om han skyller ifrån på att det var på fritiden. Men vad hon blev utsatt för i snön igår gör att hon nu är RÄDD för att gå till skolan där dom är. Läraren har lovat hela hösten(och våren för den delen)att det ska bli bättre. Men icke. Och det är ju inte bara N som är drabbad även om det verkar som hon är mest utsatt. Jag är så jävla arg och trött på den förbannade x-skolan.

Sedärja. Det har bara gått en halvtimme in på lektionen och läraren har ringt och dom har tydligen redan pratat om vad som hände igår. Pojkarna har ”erkänt” och stämningen är väl lite upprörd i klassen. N och jag ska dit kl 10 lovade jag för att prata om saken tillsammans med den värsta pojken så får vi se. Jag tror ju inte det ger något om dom två ungarna inte får någon back up så att säga hemifrån hur man uppför sig. Men N får bestämma sen hur det blir… Men jag kan ju säga att om JAG får prata med dom där två så kommer dom inte se åt N fler gånger engång… Ibland tror jag att det är det enda som funkar, kan bli så trött på allt j*a mesande med ungar; både hemma och i skolan. Ingen vågar/kan/vill ta tag i saker ordentligt.

Läraren säger att han har pratat med dom. Men det hjälper ju inte om inte föräldrarna eller lärarna ÄR BESTÄMDA. Sånt jävla mesande. Man behöver inte AGA barnen men man ska ha så pass mycket RESPEKT med sig att ingen skulle få för sig att sätta sig emot.
Jag vet inte vilka föräldrarna är till värste…tur var väl det kanske så förbannad som jag var igårkväll…*s*
Engång kom hon hem och var inte så glad och jag säger hela tiden SÄG TILL lärarna och får svaret att ”Han är så stor så ingen kan säga till honom för dom vågar inte.” ???????????? Då var dom två här som bekräftade varandra och sa att det alltid är så, att det inte är någon ide att säga nåt.

Några timmar senare:
Ok… Måste säga att beslutet att hålla N hemma satte lite fart. Tills jag hade kommit hade H(läraren)ringt och pratat med både I:s och M:s pappor. Den värste; V hade H inte fått kotnakt med än. Vi pratade och pratade och V och M var oerhört ångerfulla; särskilt M. Allt togs upp som hänt hela skoltiden och om inte det går in i V:s skalle så kommer nog hotet om att JAG kommer tillbak
s sätta fart. H berättade efteråt att han nästan fick dra V in för han blev livrädd för mig! Höhö…han tyckte jag såg farlig och arg ut!!! Och JA, jag gav honom onda ögat innan vi pratade först med H. Hoppas det lugnar sig nu i klassen för nästa gång N berättar något hemma kommer det bli stormöte med pojkarna, deras föräldrar, läraren, rektorn, N och med MIG!!!!!! Det gillade dom inte.

Eftersom jag faktiskt ogillar att skolan går på om att alla ska vara vänner och allt det där så sa jag till V att han måste INTE tycka om N, man KAN INTE tycka om alla. MEN…om man inte tycker om någon så tja, nonchalerar man personen, man behöver inte umgås, ta kontakt osv. Man kan vara hövlig men mer behöver det inte vara.
Man måste ju ge ungen verktyg att hantera sin situation, när inte det ena funkar får man prova ett annat. Men att liksom tvinga på någon att vara vän med någon man inte tycker om tycker jag är helt sjukt. Då är det väl bättre att tala om för honom hur han kan bete sig istället för att envisas med att allaskavarasnällaochtyckaomvarandra. Eller??

En orsak att N blivit utsatt är enligt deras version att hon är kaxig… Hon tar plats, pratar, tystnar inte för dom vill det, säger ifrån och sådär och det verkar dom inte vara vana vid i den klassen. När H sa att han hellre ville ha elever som vågade stå för vad dom säger och inte tysta möss som de flesta av de andra i klassen så höll dom iaf med att det är ju roligare men vissa verkar ju ha fått hållas och så har det blivit så bara. Att N kom in som en ny virvelvind i klassen rubbade nog lite i balansen som V bestämt..

Efteråt sa H att även om V är ångerfull nu och det var han verkligen så kommer han kanske ha ”glömt” det om några timmar, där andra elever kunde ”sköta” sig i veckor, månader efter en händelse. Att det var så han fungerat hittills.
Det var då jag sa att då tycker jag att du kan ”hota” med att jag kommer tillbaks och jag ska sitta bredvid honom i klassrummet. Det trodde H kanske skulle funka och så sa han det där om att han inte hade vågat gå in i rummet för han tyckte jag var läskig!

Nu har det gått några dagar och ännu verkar det vara lugnt i klassen. Dotern har inte kommit hem och sagt att något varit fel, tvärtom har hon kommit hem sjungandes! Jag hoppas verkligen det ska fortsätta så här. Det tar på krafterna att bråka med skolan fast man kan ju tycka jag borde vara van. Men det är ju alltid olika ”problem” jag måst fajtas mot; allt från mobbing, extrahjälp och adhd i skolan…

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Personligt

Kommentera

