En vessla!

Vessla

Så här nära har jag aldrig sett en vessla förrut!  Jag har bara skymtat ”nåt” förr men nog aldrig sett vad det varit engång.  Jag hade gått där och fört oljud i den hårda skaren men så hörde jag något men trodde det var en fågel på sin höjd men stannade ändån och tittade och där stod den och tittade på mig!
Trodde aldrig jag skulle kunna röra mig såpass att jag kunde få av locket på kameran, röra mig för att kunna se den bättre och trots kamerans oljud vid varje foto sprang den fram och tillbaks, mycket nyfiken på mig men vågade sig inte närmare än ca 3-4 meter. Den var alldeles för liten och för dåligt ljus för att kunna få några bra närbilder.
Så himla liten! Kroppen var nog inte ens tio cm så den var kanske inte så gammal.  Gissar att det inte är något man håller i fångenskap men huuu så söööt den var!!!!

Vessla enligt Wikipedia.

Svenska Jägarförbundet:
Småvessla: Mustela nivalis vulgaris (lat)
Snövessla: Mustela nivalis nivalis (lat)
Least weasel (eng)
Mauswiesel (ty)
Belette (fr)

Vesslan är den minsta medlemmen i mårdfamiljen i Sverige. Trots sin ringa storlek är vesslan orädd och försvarar sig med våldsamt temperament om den skulle bli angripen. När man ser den slås man främst av dess ringa storlek, dess charmiga utseende och av dess livfullhet. Mötet består ofta i att man ser ett huvud sticka upp bland kvistar och gräs eller att man ser den titta fram här och där när den kilar omkring i en stengärdsgård.
//
Vesslan och människan

Arten kan medföra viss skada på fastigheter i och med att den gärna bosätter sig under golv eller i uthus. Dessa skador är dock ringa och torde uppvägas av att det är trevligt att ha en av Sveriges piggaste och charmigaste krabater runt knutarna samt att den håller området fritt från möss och sork.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Naturen, Utflykter, Vilda djur

Kommentera

