Toalettspann! :P

I somras var jag och syster ute på en tur för att besöka och fota ödetorp/hus och vid ett fann jag en märklig hink som låg en bit från stugan i skogskanten, tyckte den var så speciell så jag tog med mig den. Men har inte listat ut vad det varit till. Nu när jag återvänt till Alternativ chansade jag på att slänga ut en fråga och två minuter senare fick jag svar!🙂

toalettspann toaletthink toalettspann toaletthink
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna ”fråga” men spannet gäckar mig oerhört för jag fattar inte riktigt vad man haft det till? Hittade den en bit ifrån ett ödehus där det inte ens fanns en väg längre, kunde inte hitta några spår av en ev ladugård men mkt möjligt att det funnits något trähus för djur..

Tänkte om det var ett spann för tex kalvar att dricka ur för att komma upp i höjd?

Ca 60 cm hög och själva ”inner-spannet” når till hälften av höjden och vänder man på det så är det inget där, inte för något annat användningsområde alltså. Bara tomt utrymme. Så innerspannet som gör att det blir någon cm mellanrum mellan inner och ytterkant. Det har hur som blivit en urna för ett mindre pil-träd jag har!

Svar: Det du har är en toalettspann. det skall vara ett lock och en sits till också. I den smala skåran hällde man vatten och sedan gick locket ner i den vattenfyllda skåran och skapade ett vattenlås så att oset inte kunde sippra ut. Jag har en lika dan här hemma fast emaljerad och komplett.

*skrattar högt* Nämen va säger du! Ja det var nog det sista jag tänkt på!!! ;D

Tur den legat ute i skogsbrynet trettio år då för den kånkade jag till bilen och surade lite över att den var så jordig så bilen blev jätteskitig!

Tusen tack för svaret och det är ju alltid kul att kunna berätta vidare!!!

toalettspann toaletthink

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Historia, Utflykter

Kommentera

