Våren visar sig!

Jag är så glad att det kommit upp så mycket i år men jag är förvånad över mängden som vaknat till liv bara genom att jag egentligen bara krattat lite och röjt upp. Förra våren kom det en dubbel påsklilja(bild nr 3)som ju gjorde mig så glad! Bild nr 4 är det några stycken av, fanns inga förra året och bild nr 2, dom enkla vanliga gula hittade jag längst ner i ”öde”-trädgården och flyttade upp till husväggen. Missade tydligen en som blommar ensamt där nere! Förra året hittade jag två tror jag lite spritt uppe vid huset. Alla växter finns här och där för den delen, ingen plan alls. Området mellan vägen och ytterdörren i köket, det är där det är mest av allt. Tjockt av krokus, scilla, nån annan blå och nu kommer det ju påskliljor då och så määängder av krolliljor! Jag flyttade kanske en tjugo stycken förra året och fick med nästan alla. I år har det kommit upp säkert femtio redan om det räcker!!! Men dom är ju inte i blomålder än men ändå! Jag älskar ju krolliljor!

IMG_7614 IMG_7610 IMG_7607 IMG_7605

Bild 1 och 3 är kejsarkrona. Förra året var det bara ett par stycken på bild 1. Bild 3 var bara en men den stackarn har ju hamnat mitt i fasadbytet och vindruvsspaljen över sig. Sista bilden är endel av havet av krolliljorna! Små violer kommer det i mängder. Såg inga förra året!!!

IMG_7612 IMG_7619 IMG_7609 IMG_7611

Bild 1 är den smala biten mellan mur och pallkragar, där satte jag ner endel av allt jag grävde upp här och var i trädgården, vet inte riktigt vad som kommer upp där men det verkar vara endel! Som jag inte kan minnas…. Rabarbern är pågång där nere mitt i ödeträdgården där den helt ologiskt växer. Funderar på om man kan flytta den utan problem. Vitlöken växer på på bild tre och på sista bilden kommer gräslöken stort!

IMG_7622 IMG_7604 IMG_7620 IMG_7621

Jaha. Nu la det av så jag kan inte ladda upp fler bilder! Typiskt. Får väl bra så här då!!!
I morgon tänkte jag strunta i att åka hem efter jobbet utan direkt hit och greja lite. Hoppas jag kommer kunna känna mig nöjd över att äntligen gjort något där! Var ju hos dottern hela helgen uppe i Linköping och det var trevligt och kul att äntligen komma upp och hälsa på dom på riktigt. Men det har gått många helger nu som passerat utan att jag lyft ett finger här på grund av tusen olika orsaker. Det verkar ju aldrig ha ett slut. Som om något inte vill jag ska vara här uppe. *muttrar* Men nu får det vara nog! Nu ska jag vara här!!!!!!!

 

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Nere - trädgård, Säsong, Trädgård, Uppe - trädgård, Vår

Kommentera

