Körsbärsträdet…

Funderar lite på vad en arborist egentligen kostar att ta ut? Det här sabla trädet måste ju ner och jag tror inte vi klarar av det. Jag tycker sprickan som håller på att dela trädet är större nu efter vintern.:/ Det är så synd att dom inte någon gång satte trädet mitt i den ”öde” trädgården..det är så himla maffigt och vackert!

IMG_7602

Det ser för j*igt ut runt om. Jag håller på att bli tokig. Men tror jag ska ta upp släpkärran i veckan och börja åka och slänga. När jag nu ska ha tid med det. Men måste börja iaf. För som sagt…jag får en allergichock så fort jag ser allt skit. Men det är synd att partytältet gick i bitar för det var ju bra att ha.

IMG_0011

Gissa hur vackert trädet är när det blommar? Det är inte mycket som slår ett körsbärsträd i full blom!!
Synd bara att alla bär är högst upp och det bara blir fågelmat. Så alla kärnor som jorden är full av.  Så allt fågelbajs…
Det skuggar ju såklart oerhört mycket.  Bara det lilla vi lyckades såga ner förra sommaren gjorde ju stor skillnad.

Men att ett träd kan växa sig så stort på knappa femtio år!!! Tycker det är helt otroligt. Ska se om jag kan hitta flygfotot igen…taget ca 1955 och där är trädet inte ens planterat!!!

huset2

Vet ju om en trädklättrande arborist på Öland men så fick jag tips på Facebook om några som tar ner träd med lastbil. Känns som om det sistnämnda går snabbare och låter billigare. Men känns inte så rätt att ha en stor lastbil i trädgården och grejar. En arborist känns mer äkta och miljövänligare. Får väl försöka se om jag kan ta tag i det hela och iaf fråga vad det kostar.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Övrigt, Historia, LillaBoet, Trädgård, Uppe - trädgård

3 responses to “Körsbärsträdet…

  1. Melker

    Om trädet ska bort helt tycker jag inte det ser så svårt ut. Kronan och stammen ser ut att luta lite bort från stugknuten på bilderna. Mitt tips är att såga bort så mycket som möjligt av grenarna som vetter direkt mot huset (och speciellt över elledningen) för att förskjuta viktcentrum ännu mera, och sedan kapa hela stammen där den är som smalast. Det enda som behövs är en rejäl motorsåg och någon som kan hantera den🙂

    • Den delen som går hitåt skulle rasa över el-ledning…den andra delen skulle ju i ”bästa” fall hamna över jordkällaren och ut på vägen… Nu balanserar ju dom två delarna sig bra men om man kapar den ena sidan, då kanske den andra tappar greppet och välter sig själv. Näe, det känns lite som ett för stort projekt att göra själva. Ett antal grenar som vi når har vi ju tagit ner för att göra trädet ”lättare”.

      • Melker

        Ojdå, visste inte att ledningen gick på den sidan. Vågar mig på det mesta, men i det här fallet skulle jag nog också behöva anlita ett proffs😉

Kommentera

