Odla sötpotatis

IMG_7061Blev så inspirerad när jag läste en tråd om det på Alternativ så jag gick och köpte mig en sötpotatis! Det blev bara en…herrejösses! Dom var ju tokstora! Den här var den minsta och vägde 556 gram!!! Tillslut hittade jag en burk som den fick plats i!!

Enligt tråden tar man den tjockaste delen neråt, sticker i tandpetare i sidorna som gör att den vilar på sin skål/vas/burk.
Sen är det bara att vänta. Tre veckor minst innan det börjar visa sig små blad uppepå. När dom sen är ganska långa knipsar man av dom och sätter i jord.  För att det ska hinnas utvecklas sötpotatis måste man börja tidigt med att göra såhär med potatisen och sedan ha den i växthus. Det är tydligen för kallt och för kort säsong här uppe.

Jag har aldrig smakat sötpotatis men brukar ju köpa dom med nästan svarta blad i handelsträdgårdar som prydnad! Så jag hoppas ju iaf på att den här ska ge lianer som jag kan ha som klättrande prydnad! För bladen är jättefina flikiga och rankorna kan visst bli tre meter!  Om det skulle bli sötpotatis av det hela skulle det bara bli ett plus! 🙂

Först en bild på hur det blir när man sätter igång dom som jag gjort nu och nästa bild är någon som satt i jord, länkar bilden till hemsidan.

ced69a1f8a90b3e110d26cf952fffd65  .. sweet-potato SLIPS

4 kommentarer

Under Allmänt, Odla, Potatis

4 svar till “Odla sötpotatis

  1. Hej! Hur har det gått med sötpotatisen? Jag har en liggande så jag testar jag också … / Bästa hälsningar Bertil

    • Den har ”grott” men den rankan som växt ut är knappt tio cm och verkar inte vilja bli längre! Tänkte ta och sätta den i jord nu i dagarna och hoppas på att den vill växa lite mera!

  2. Blev det några potatisar…???

    • Hm…nä…det trodde jag väl iofs inte, odlade mest för själva växten. Eller kanske det heter blast på sådana också! Har för mig jag läst att det är svårt att odla i sverige eftersom säsongen är så kort, särskilt utan växthus.

Lämna en kommentar